*του Δημήτρη Παληού
Όχι δεν είναι ανέκδοτο, υπάρχει κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Θέρμη και όλοι όσοι ζουν και εργάζονται ή απλά επισκέπτονται την πλατεία της Θέρμης αναρωτιούνται γιατί τόση κίνηση και τόσο κομφούζιο τη στιγμή που υπάρχει το περιβόητο parking αλλά υπάρχουν και οι δημοτικοί αστυνομικοί οι οποίοι προσελήφθηκαν για να διευκολύνουν ποικιλοτρόπως το περίπλοκο κέντρο της Θέρμης.
Οι επαγγελματίες βλέπουν τους τζίρους τους να πέφτουν ελέω κρίσης και αναζητούν τρόπους αύξησης της αξίας των μαγαζιών τους για να μην τα….κλείσουν εν τέλει!
Ένας τρόπος αύξησης του τζίρου των μαγαζιών είναι οι νέοι πελάτες. Συγκλονιστική ανακάλυψη, ε; Αν σκεφτείτε όμως πόσα περίχωρα και οικισμοί υπάρχουν γύρω ή κοντά στη Θέρμη το πράγμα αλλάζει.. Επίσης αν σκεφτείτε πόσοι Θεσσαλονικείς αναζητούν μια κοντινή διέξοδο το πράγμα αλλάζει ακόμη περισσότερο! Όλοι αυτοί όμως οι δυνητικοί πελάτες προτιμούν τα μεγαλοκαταστήματα στα εμπορικά κέντρα ή τις αγορές άλλων κοντινών πόλεων ή την αγορά του κέντρου της Θεσσαλονίκης και ας είναι πιο ακριβά ή ας έχουν μεγαλύτερα έξοδα μετακίνησης. Γιατί το κάνουν αυτό όλοι οι εν δυνάμει πελάτες των επαγγελματιών της Θέρμης; Μα για την ευκολία τους φυσικά! Εκεί βρίσκουν άνετο parking χωρίς πρόστιμα και παρενοχλήσεις κάνουν τη βόλτα τους και ψωνίζουν με σύμμαχο το χρόνο και την ευκολία και όχι το άγχος και τη μιζέρια που συνοδεύει τους πελάτες-επισκέπτες των μαγαζιών της Θέρμης.
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η Θέρμη διαθέτει αξιόλογη αγορά και σε συνδυασμό με τη λαϊκή αγορά το Σάββατο, μπορεί να ικανοποιήσει ποιοτικά πλήρως τον δυνητικό πελάτη που προέρχεται από τις κοντινές περιοχές και σε βάθος χρόνου πάντα με την αύξηση του αριθμού των πελατών να δώσει τιμές καλύτερες και από τα πολυκαταστήματα.
Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να συμβούν δύο βασικά πράγματα για αρχή και κάποια άλλα που θα πρέπει να επακολουθήσουν.
Πρώτον πρέπει να βρεθεί σοβαρή λύση στο κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί και να δημιουργηθεί η υποδομή ώστε να μην βρίσκονται στην ουρά της κίνησης όσοι δεν θέλουν να ψωνίσουν!
Δεύτερον να δημιουργηθούν συγκριτικά πλεονεκτήματα ώστε να αρχίσουν οι πελάτες να προτιμούν την αγορά της Θέρμης ενσυνείδητα και όχι τυχαία ή λόγω ανάγκης.
Η πρότασή μας είναι να δημιουργηθούν μεγάλα υπαίθρια δενδροφυτευμένα και όχι ασφαλτοστρωμένα parking σε όλες τις εισόδους και εξόδους της Θέρμης τα οποία θα διαθέτουν σταθμούς ενοικιαζόμενων ή κοινόχρηστων ποδηλάτων και scooters με τα ανάλογα αξεσουάρ, π.χ. καλάθια για ψώνια κ.α.. Επίσης από αυτά τα υπαίθρια parking να ξεκινούν οι ανάλογοι ποδηλατοδρόμοι και πεζόδρομοι με φυτά παράλληλα φυτεμένα που θα «κυκλώνουν όλη την αγορά» και με διαδρομές μέσα από όλη την αγορά θα δίνουν την ευκαιρία στους δυνητικούς πελάτες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους συνδυάζοντας την με τα ψώνια τους. Όσοι δεν θέλουν να ψωνίσουν θα πρέπει να ακολουθούν περιμετρικές διαδρομές που θα σηματοδοτηθούν ανάλογα για να είναι εμφανείς και να διευκολύνουν την κίνηση. Προτείνουμε επίσης την αυστηρή επιτήρηση των δρόμων από την δημοτική αστυνομία και την τροχαία ώστε να αποφευχθεί το σύνηθες φαινόμενο του «παρκάρω μέσα στο μαγαζί» με τη φτηνή δικαιολογία που όλοι μας έχουμε στο στόμα «μόλις έφευγα» ή «δεν σας είδα!!!», κ.α. τέτοιες εξυπνάδες.
Όσοι αποφασίσουν να μπούνε στο κέντρο με το αυτοκίνητο τους εκτός από κάποιες ειδικές κατηγορίες πολιτών όπως οι οδηγοί των αστικών μέσων συγκοινωνίας, οι μοτοσικλετιστές, οι ανάπηροι, οι ηλικιωμένοι, κάποιοι δημόσιοι λειτουργοί κ.α., θα πρέπει να καταβάλουν κάποιο αντίτιμο τέτοιο ώστε να τους αποτρέπει να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο τους μέσα στην Θέρμη έτσι για την πλάκα χωρίς κάποιο ιδιαίτερο λόγο!
Φυσικά όλοι οι νόμιμοι κάτοικοι της περιοχής θα έχουν κάρτα εισόδου-εξόδου όπως επίσης και οι επαγγελματίες του χώρου και οι προμηθευτές αυτών.
Σε ένα τέτοιο εγχείρημα που ήδη πραγματοποιείται σε πολλές όμορφες μικρές πόλεις της Ευρώπης, οι επαγγελματίες θα βοηθιούνταν πραγματικά και θα μπορούσαν να παρέχουν υψηλές υπηρεσίες στους πελάτες τους βοηθώντας το όλο εγχείρημα π.χ. με την μεταφορά των αγορασθέντων προϊόντων στους χώρους των πελατών κ.α.. Έτσι θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας.
Τέλος το Σάββατο η λαϊκή αγορά θα μπορούσε να βοηθηθεί με ειδικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα διευκόλυναν την κυκλοφοριακή ροή από το άνοιγμα έως το κλείσιμο της αγοράς, καταρχήν με τη λειτουργία «εικονικών parking λίγης ώρας» στην αρχή και το τέλος της αγοράς, ρυθμιζόμενων από την δημοτική αστυνομία και την τροχαία.
Για να γίνει όλο αυτό το εγχείρημα όμως χρειάζεται μια αντίστοιχα μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης σε όλο το δήμο και μόνιμου χαρακτήρα επικοινωνιακό υλικό που θα απαρτίζεται από πληροφορίες όλων των μελών – επαγγελματιών της πόλης και θα εμπλουτίζεται συνεχώς και αδιάκοπα.
Έτσι οι επαγγελματίες της Θέρμης ίσως βοηθηθούν ώστε να κοιτάξουν με μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον τους.
Βέβαια εδώ πρέπει να τονιστεί ότι ένα παρόμοιο μοντέλο προσαρμοσμένο στα αντίστοιχα δεδομένα του Τριλόφου και των Βασιλικών θα δώσει ανάλογες «αναπνοές» και αντίστοιχες «Ευρωπαϊκές πινελιές» σε όλο τον δήμο μας. Απλά η Θέρμη ως πολυπληθέστερη και «πιο δουλεμένη» θα μπορούσε συντομότερα και πιο αποτελεσματικά να υιοθετήσει ένα τέτοιο μοντέλο τοπικής ανάπτυξης της αγοράς της έτσι ώστε να γίνει «μπούσουλας» για να ακολουθήσουν σταδιακά και τα υπόλοιπα δημοτικά διαμερίσματα.
Σε ένα τέτοιο σχέδιο που συνδυάζει το πράσινο και την ήπια περιαστική ανάπτυξη ως κύρια μέσα εξεύρεσης λύσεων για την αναβάθμιση του δήμου μας με την καλώς ευνοούμενη δηλαδή ανάπτυξη αλλά και την προώθησή του κέντρου της πόλης ως «εμπορικού προορισμού» συνδυασμένου με μια «διαφορετική βόλτα» κοντά στη Θεσσαλονίκη, οι προϋπολογισμοί επίτευξης είναι κατά πολύ υποδεέστεροι των αναμενόμενων ωφελειών, οπότε μπορεί να υπάρξει ενδιαφέρον και πηγές εξεύρεσης χρηματοδοτήσεων και από ιδιώτες επενδυτές.
Περιμένουμε τα σχόλια και τις προτάσεις σας στο thermis.anti.dromena@gmail.com ώστε να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο συζήτησης πάνω σε μια τέτοια προοπτική που τη χρειάζεται έντονα ο δήμος μας για να μην «κολλήσει» στη διαφαινόμενη πτώση τζίρων και προσδοκιών.
Πιστεύουμε ότι μια τέτοια προσέγγιση ορθά σχεδιασμένη θα προωθήσει αρμονικά τα συμφέροντα όλων των επαγγελματιών του δήμου μας.
*Ο Δημήτρης Παληός είναι απόφοιτος του τμήματος marketing της ICBS με generic M.B.A από το Lincolnshire & Humberside